Zasady prowadzenia recenzji w kwartalniku MS Report
Zgłoszone artykuły w pierwszej kolejności ocenia Redakcja. Prace nieodpowiadające tematyce czasopisma nie będą przyjmowane do publikacji przez Redakcję Czasopisma. Prace niekompletne lub przygotowane w sposób niezgodny z zasadami podanymi poniżej Redakcja będzie odsyłać odsyła autorom w celu uzupełnienia. W przypadku odrzucenia pracy przed recenzją autorzy e-mailowo informowani są o tym oraz o powodach decyzji.
Pozostałe artykuły są przekazywane do recenzji 2 niezależnym recenzentom. Na jej wykonanie mają oni 3 tygodnie. Formularz recenzji jest dostępny na stronie internetowej czasopisma. Zgłoszone prace mają charakter poufny i tak też traktują je recenzenci. Poufny jest też sam proces recenzji. Formularz recenzji powinien zawierać jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia artykułu: bez poprawek lub po uwzględnieniu poprawek, albo też wniosek o odrzuceniu artykułu. Nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów nie są ujawniane. Lista recenzentów współpracujących z czasopismem jest publikowana na jego stronie internetowej raz do roku.
Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu manuskryptu do publikacji podejmuje rada naukowa w oparciu o opinię recenzentów. O decyzji Rady autorzy informowani są drogą elektroniczną. Zaakceptowane artykuły zostają skierowane do opracowania edytorskiego.
Kryteria kwalifikacji prac stosowane przez recenzentów:
– Odzwierciedlanie przez tytuł tematyki pracy
– Jasne określenie celów pracy
– Poprawność założeń pracy
– Praktyczny wymiar pracy
– Edukacyjne walory pracy
– Właściwy dobór, liczba i aktualność pozycji piśmiennictwa
– Właściwa długość manuskryptu
– Właściwe wykorzystanie rycin i tabel
– Poprawność terminologiczna i językowa
Dodatkowe kryteria dla prac oryginalnych
– Czy metodologia jest właściwa?
– Czy praca spełnia standardy etyczne?
– Czy jest to praca badawcza?
– Właściwa prezentacja wyników?
– Czy analiza statystyczna jest wiarygodna?
– Czy dyskusja odnosi się do rezultatów?
– Czy wnioski opierają się na odkryciach z badania?
– Czy wnioski odnoszą się do celów?